Sunday, September 30, 2012

Mengumpat

best tak ngumpat?
eh dosa weh
kalau ngumpat
umpama kita makan daging sedara kita sendiri

ok
actually kita manusia mmg dikurniakan otak (patut turn into akal)
dan mulut (patut untuk berzikir bercakap perkara baik2)
tapi sering disalahguna
bukan salah manusia tu la
tapi tu namanya communication
antara isu penting communication is mulut

okey senario satu:
Peah:ko dari mana Kiah:
Kiah: baru balik kedai beli lauk nak masak harini Peah
Peah: rajinnya ko masak, bukannya laki ko makan pun dia kan otstesen selalu
Kiah: aku masak utk anak2..dah la Peah aku nak balik
Peah: eh nanti la dulu... aku ada cerita hot ni Kiah
Kiah: takper la Peah, hari pun tengah hot ni aku nak balik la cari shade kat umah selesa sikit

ok ni Kiah yang baik sebab malas nak prolong mulut murai si Peah
tapi apa jadi kat Peah?
mesti dalam hati dia kata: alaa.... konon baik la tu....bajet bagus


senario dua;
Peah:ko dari mana Kiah:
Kiah: baru balik kedai beli lauk nak masak harini Peah
Peah: rajinnya ko masak, bukannya laki ko makan pun dia kan otstesen selalu
Kiah: aku masak utk anak2..dah la Peah aku nak balik
Peah: eh nanti la dulu... aku ada cerita hot ni Kiah
Kiah: hah apa dia cerita tu
Peah: hah si polah tu denga si anu tu pot pet pot pet..
Kiah: bla..bla...blaaa

this commmunication will go on and go on, regardless cuaca hot ke rain ke
janji communication berjalan lancar
sampai si Peah mulut murai tu puas hati
Kiah pun puas hati...

moral of the story: tah aku pun tak tau

cuma aku rasa mengumpat tu adalah cara untuk menghabiskan tenaga masa serta pahala...
dan masih ramai yang suka acara ni
sebab kalau tak mengumpat atau bercerita hal orang lain (term sopan tuk mengumpat kan)
no communication or no conversation
suasana jadik dull
kira cam eh ko apehal aku apehal
tak bestnya suasana camnih

basically, orang taknak mengumpat
tapi nakmemeriahkan suasana
kena mengumpat
boleh....?

apa-apa la..
cuma nak bagitau kalau mengumpat pasal org mmg best
ce sekali sekala bayangkan org bercerita hal ko pulak
sentap kan....!
hah, ce pikir..!

selamat selotep mulut...!
2 me 2..!


No comments:

Post a Comment